 |
Renault Laguna Klub Polska LAGUNA KLUB POLSKA
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rodzyn
Złota rączka
Dołączył: 30 Lis 2005
Posty: 1340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Czw 1:59, 04 Maj 2006 Temat postu: Nagrzewnica - wyjęcie, czyszczenie (typ VALEO). |
|
|
No to jedziemy z tym czyszczeniem nagrzewniczki .
Więc tak:
1. Przygotowujemy sobie srubokręt gwiazdkowy i/lub kluczyk oczkowy, nasadowy rozm. 6.
2. Sylikon wysokotemperaturowy (np. taki jak do uszczelniania silników, skrzyń biegów itp.).
3. Gumowe uszczelki o średnicy 25mm i grubości 2mm (bedzie na zdjęciu - po co też się okaże) sztuk dwie.
4. Żabka zaciskowa (będzie na zdjęciu) lub ewentualnie kombinerki najlepiej z zagiętymi końcówkami.
5. Przydatny będzie też młotek.
6. Płyn do chłodnicy bo troszke go ubędzie.
Lokalizujemy nagrzewniczke - znajduje się ona w dolnej części deski rozdzielczej (czyli tu gdzie radio a dokładnie za nim) a wyjąć możemy ja od strony kierowcy, koło pedałów.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przed rozpoczęciem jej rozkręcania rozkladamy sobie kilka gazet, szmat czyli czegoś co wyłapie wypływający płyn z nagrzewniczki bo raczej nikt nie bedzie się chciał bawić w spuszczanie całego płynu z układu chłodzenia. Tak jest łatwiej i wystarczy po wszystkim uzupełnic ubytek płynu w układzie i ponownie go odpowietrzyć (troche go wyleci)
[link widoczny dla zalogowanych]
Po zabezpieczeniu wykładziny możemy zacząć wykręcać śrubki mocujące nagrzewnice w obudowie - trzy śrubki które odkręcamy śrubokrętem gwiazdkowym lub kluczem rozm. 6 (oczkowy, nasadowy).
(na zdjęciu widać tylko dwie ale są trzy i tą trzecią zaznaczylem bo kiedyś nie wiedziałem o jej istnieniu i podwadzałem obudowe nagrzewniczki - pękł kawałek jej zsówanej obudowy - będzie widać na zdjęciach).
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak już wykręcimy te trzy śrubki co trzymają nagrzewniczke w obudowie to teraz odkręcamy mocowanie rurek - jest ono troche wyżej i też jest na śrubokręt gwiazdkowy i/lub kluczyk rozm.6 (u mnie jest mały "patent" bo te plastikowe rurki co powinny być w oryginale zastąpione są przez gumowe weże - powód - kiedyś popękały i odciołem plastikowe rurki wstawiając gumowe węże. Zobaczycie u siebie będziecie wiedzieć o co mi chodzi). Trzeba ją koniecznie odkręcić - jeśli tego nie zrobimy nie wyjmiemy nagrzewniczki. (śrubke zazanczyłem na zdjęciu - poszukajcie jej u siebie).
[link widoczny dla zalogowanych]
No i dobra teraz bierzemy się za odkręcenie ostatniej śrubki, czyli tej co mocuje plastikowe rurki doprowadzające płyn do nagrzewniczki (czyli jedna śrubka a odkręcamy ją śrubokrętem gwiazdkowym) - uwaga poleci płyn - jeśli zrobiliście tak jak mówiłem czyli rozłożyliście gazety, szmaty to wykładzina nie zamięknie.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Teraz jak już wszystko jest poodkręcane to zabieramy się do wyciągania rurki plastikowej która wchodzi w nagrzewniczke, nie dosłownie wyciągania a raczej delikatnego odgięcia jej w góre, powinna wyskoczyć z wejścia nagrzewnicy w stopniu umożliwiającym wyjęcie jej. (zaznaczyłem o co chodzi na zdjęciach).
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Gdy już to zrobimy to możemy się zabierać za wyciągnięcie nagrzewnicy i możemy ją w tym celu podważyć np. cienkim śrubokrętem i powinna zacząć wychodzić z obudowy. W pewnym momęcie wyciągania zachaczy o pedał gazu a później o pedał hamulca więc je delikatnie wciskamy a nagrzewniczke kierujemy delikatnie w dół uważając na jej aluminiowe ożebrowanie.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Dobra mamy ją już wyjętą więc możemy zdjąć ramke która u mnie jest pęknięta bo jak pierwszy raz wyjmowałem nagrzewniczkę to nieodkręciłem tej trzeciej śrubki która trzyma ją w obudowie (pisałem o tym wcześniej - nie ma z tym problemu bo sie poklei ) i jak to zrobimy to możemy przystępować do "sekcji zwłok".
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
To teraz rozpoczynamy najbardziej czasochłonną operacje jaką jest rozbieranie nagrzewnicy czyli "sekcja zwłok". Będziemy musieli poodginać ok. trzydziestu metalowych blaszek. Ja użyłem do tego troche zeszlifowanego śrubokręta bo potrzebne było coś w miare mocnego.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Blaszki poodginane to zdejmujemy plastikowy boczek i ze środka wyciągamy takie metalowe spirale (u mnie już ich nie było bo wyjołem je poprzednim razem jak czyściłem. Kto chce może je po wyczyszczeniu nagrzewnicy wsadzić spowrotem - ja tego nie zrobiłem i nagrzewnica grzeje jak szalona - po co to jest - ktoś mi powiedział że ma za zadanie podtrzymywać temperature, zwiększać przepływ płynu w nagrzewnicy i tym samym zapobiegać osadzaniu sie "szlamu"). Jak już powyjmujemy te świderki to płukamy te widoczne rurki pod ciśnieniem.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Skoro już wszystko ze środka rurek wypłukane to można się zabierać do składania. Ja w celu uszczelnienia użyłem zwykłego wysokotemperaturowego sylikonu (w takich tubkach jak widac na zdjęciu) do silników, skrzyń biegów, układów chłodzenia itp. Jak nałożymy na nagrzewniczke sylikon oczywiście po wcześniejszym odtłuszczeniu po płynie chłodniczym to zakładamy plastikowy boczek i zaciskamy te metalowe blaszki (przydatna skręcana "żabka" która bardzo dobrze zaciska ale można też w tym celu użyć kombinerek. Jak pozaciskamy te blaszki to równamy metalowe boczki stukając młotkiem i później jeszcze raz dociskamy blaszki kombinerkami lub tą "żabką" a wyciskający się sylikon scieramy mokrą szmatką.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Jak już poskładaliśmy to czekamy troche aż sylikon wyschnie i idziemy montowac nagrzewnice do Lagunki . Składamy wszystko w odwrotnej kolejności ale jeszcze sprawdzamy w jakim stanie sa gumowe uszczelki które są na końcach rurek, tych które montujemy a raczej przykręcamy do nagrzewnicy. Są to zwykłe gumowe uszczelki o szerokości 25mm i grubości 2mm (mają je w sklepach motoryzacyjnych a ich koszt to uwaga ok. 20gr za sztuke).
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
No i to by był koniec. Jeszcze zostaje odpowietrzyć układ i już cieszymy się ciepełkiem w naszej Lagunce. Mam nadzieje że opis się przyda i kogoś zachęci do wyczyszczenia nagrzewnicy bo nie jest to aż takie trudne jak się wydaje. Czas jaki będzie potrzebny to (na pierwszy raz ) ok. 2godz.
Powodzenia i w razie pytań to oczywiście że w miare możliwości pomoge.
PS: opis jest do nagrzewniczki VALEO i może nie być przydatny przy czyszczeniu innych np. BEHR. Nie wiem czy przyda się dla tych co mają w swoich Lagunkach klimatyzacje.
Ewentualne poprawki zrobie jak wystąpią .
Marco gdzie dział MANUALE .
Post został pochwalony 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Slawek
Klubowicz
Dołączył: 18 Kwi 2006
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 3:11, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Bardzo dobry opis Napewno skorzystam bo tej zimy troche marnie moja Lala mnie grzała.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Malczyk2000
Boss Regionalny woj. Lubelskie
Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 754
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Czw 9:08, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Moja grzeje ok, ale opis jest super. Dobra robota. Może pomyslec żeby wrzucić to to jakiegoś działu typu Manuale lub coś takiego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Robson
Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm/Kraków
|
Wysłany: Czw 14:37, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Super dokładny opis!! Dobra robota Rodzyn. Chyba będę musiał z ojcem zająć się tą nagrzewnicą bo coś słabo grzeje.
Temat trzeba podpiąć, albo właśnie stworzyć nowy dział w którym będą wszelekiego rodzaju instrukcje. Tzw FAQ
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Malczyk2000
Boss Regionalny woj. Lubelskie
Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 754
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Czw 14:59, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Robson napisał: | Super dokładny opis!! Dobra robota Rodzyn. Chyba będę musiał z ojcem zająć się tą nagrzewnicą bo coś słabo grzeje.
Temat trzeba podpiąć, albo właśnie stworzyć nowy dział w którym będą wszelekiego rodzaju instrukcje. Tzw FAQ  |
Robson FAQ to nie. FAQ oznacza Frequently Asked Questions a wiec często zadawane pytania a to co innego niż dział MANUALE tj. instrukcje. pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Robson
Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Chełm/Kraków
|
Wysłany: Czw 15:04, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Malczyk2000 napisał: | Robson FAQ to nie. FAQ oznacza Frequently Asked Questions a wiec często zadawane pytania a to co innego niż dział MANUALE tj. instrukcje. pozdro |
Malczyk...no faktycznie masz racje...ale dużo ludzi pyta co i w jaki spsób zrobić...a to są odpowiedzi(instrukcje), więc wychodzi prawie na to samo
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rodzyn
Złota rączka
Dołączył: 30 Lis 2005
Posty: 1340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Czw 15:25, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Widze ze sie Wam podoba - staralem sie zeby bylo w miare dokladnie. Zrobilem ponad 50 zdjec ale tylko niewielka ich ilosc byla w dobrej jakosci - taki aparat ale wydaje mi sie ze i tak co nieco widac.
Jeszcze slowko do Arkar - ten manual z rezystorem zrobie niedlugo bo wczoraj sie nie wyrobilem z powodu pekniecia weza (opisalem przygode w dziale spoty i zloty w watku :Spotkanko Laguny w Stolicy) i nie bylo juz czasu sie bawic. Kolega ktory zaufal mi aparat powiedzial ze mi jeszcze go da wiec zrobie to napewno.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
funds
Boss Regionalny woj. Łódzkie
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 393
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 16:03, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
no taki opis mi sie podoba wszystko po koleji opisane i kupe zdjec
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Laguniator
Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Czw 17:01, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
A rozbierałeś Behr'a?
Tak jeszcze w roli uzupełnienia dodam, że praktycznie nie ma żadnej różnicy między Valeo a Behr jeśli chodzi o demontaż z samochodu (ja mam Behra) różnica pojawia się w budowie wewnętrznej. U Ciebie zauważyłem chyba 12 rurek, u mnie jest 30 więc dłużej zejdzie przy wyciąganiu świderków
Tak wygląda mniej więcej zapchana nagrzewnica typu Behr zaraz po zdjęciu plastikowego boku. (między rurkami w brudzie tonie taka specyficzna uszczelka)
A tak owy bok od strony wewnętrznej
PS. Przepraszam za słabą jakość zdjęć, ale pod ręką miałem tylko swojego starego SE
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dziubek25077
Klubowicz
Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 251
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Jaworzno
|
Wysłany: Czw 19:05, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Świetna i fachowa robota.
Jeżeli będe potrzebował takiej operacji to myśle że z takim opisem nie bede miał żadnego problemu.
Rodzyn, powinieneś mieć osobny dział poświęcony takim opisom różnych usterek które sie przytrafiają LAGUNIE.
RESPEKT z mojej strony.
Pozdro !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ciecho
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 19:41, 04 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Dzięki za opis! Pewnie wielu użytkownikom forum się sie przyda!!
Pozdrawiam...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rodzyn
Złota rączka
Dołączył: 30 Lis 2005
Posty: 1340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Nie 0:21, 07 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Laguniator napisał: | A rozbierałeś Behr'a?
Tak jeszcze w roli uzupełnienia dodam, że praktycznie nie ma żadnej różnicy między Valeo a Behr jeśli chodzi o demontaż z samochodu (ja mam Behra) różnica pojawia się w budowie wewnętrznej. U Ciebie zauważyłem chyba 12 rurek, u mnie jest 30 więc dłużej zejdzie przy wyciąganiu świderków
Tak wygląda mniej więcej zapchana nagrzewnica typu Behr zaraz po zdjęciu plastikowego boku. (między rurkami w brudzie tonie taka specyficzna uszczelka)
A tak owy bok od strony wewnętrznej
PS. Przepraszam za słabą jakość zdjęć, ale pod ręką miałem tylko swojego starego SE |
Czyli nie ma roznicy w rozbieraniu Valeo i Behr - no i gitara .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
veracoco
Dołączył: 22 Mar 2006
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: "Jestem z miasta"
|
Wysłany: Nie 8:30, 07 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
I ja dołączę się do podziękowań za naprawdę profesjonalną relację z operacji czyszczenia nagrzewnicy.Do tego niezłe zdjęcia z dodatkowymi wskazówkami - czego chcieć więcej?
Wyrazy największego uznania dla kol. rodzyna.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Slawek
Klubowicz
Dołączył: 18 Kwi 2006
Posty: 327
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 12:53, 27 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Slawek napisał: | Bardzo dobry opis Napewno skorzystam bo tej zimy troche marnie moja Lala mnie grzała. |
No i sobie wykrakałem!!! Wczoraj się okazało że mi cieknie nagrzewnica , więc zrobiłem wszystko tak jak Rodzyn opisał (mam Valeo) i wszystko ok pięknie grzeje i nie cieknie. Rodzyn!, mistrzu!, dzięki wielkie!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rodzyn
Złota rączka
Dołączył: 30 Lis 2005
Posty: 1340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: Nie 8:39, 28 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Slawek napisał: | Slawek napisał: | Bardzo dobry opis Napewno skorzystam bo tej zimy troche marnie moja Lala mnie grzała. |
No i sobie wykrakałem!!! Wczoraj się okazało że mi cieknie nagrzewnica , więc zrobiłem wszystko tak jak Rodzyn opisał (mam Valeo) i wszystko ok pięknie grzeje i nie cieknie. Rodzyn!, mistrzu!, dzięki wielkie! |
Chyba nie bylo trudno . Ktos mnie sie pytal przez GG czy da rade to zrobic samemu czy trzeba jechac do mechanika - odpowiedzialem ze tak trzeba jechac do mechanika z wydrukowanym opisem czyszczenia - nie komentuje (i pozdrawiam tego co pytal). Ciesze sie ze opis byl pomocny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|